Diş çürüklerinin sebebi bağışıklık hücreleri olabilir

Ağız içi bağışıklık hücrelerinin, dişlerdeki bakterilerle savaşırken dişlere ve dolgulara da zarar verebildiği keşfedildi.

Hayatımızı bağışıklık sistemimize borçluyuz. O olmasa en ufak bir nezle bile ölümcül olabilirdi. Ama bağışıklık sistemi de hata yapabiliyor.

Bu hatalar alerjilere ya da çoklu doku sertleşmesi (MS) gibi hastalıklara sebep olabiliyor. Toronto Üniversitesinden araştırmacılar diş çürüklerinin sebebinin de aşırı istekli bir bağışıklık sisteminin bakterilerle savaşırken yarattığı ‘sivil zayiat’ olabileceğini söylüyor.

Diş çürüklerinin sebebi bağışıklık hücreleri olabilir

Bağışıklık sistemlerimiz sayesinde hastalıklara karşı koyduğumuz ve hastalıkları yenerek hayata devam ettiğimiz bir gerçek. Bağışıklık sistemimiz olmasa en ufak bir nezle, hatta basit bir alerji bile ölümcül olabilirdi. Elbette bu demek değil ki; bağışıklık sistemimiz kusursuzdur.

Bağışıklık sistemimiz de hata yapabilir ve bu hatalar alerjilere ya da çoklu doku sertleşmesi (MS) gibi hastalıklara sebep olabiliyor. Toronto Üniversitesinden araştırmacılar diş çürüklerinin sebebinin de aşırı kuvvetli bir bağışıklık sisteminin bakterilerle savaşırken sebep olduğu ‘sivil zayiatlar’ olabileceğini iddia ediyor.

Çoğunlukla diş çürümelerinin sebebinin bakteriler olduğu düşünülürdü. Bakteriler dişlerinize plak tabakası olarak yapışarak, atık olarak asit üretiyor. Bu asit diş minesine, dentine ve hatta dolgu malzemesine bile zamanla zarar verebiliyor.

Ancak ortaya konan yeni bir çalışma, durumun o kadar da basit olmadığını gösteriyor. Araştırmacılar, dişlerimizi istila etmeye yeltenen bakterilere karşı mücadele veren nötrofil adlı bağışıklık hücrelerinin verdikleri savaşta biraz dikkatsiz davrandıklarını ifade ediyor.

Elbette nötrofiller tek başına dişlere zarar vermiyor. Fakat problem, bakteriler dişlerin minerallerini ayrıştırdığında ortaya çıkıyor. Güçsüzleşen dişler üzerinde, nötrofillerin salgıladığı enzimler dişin diğer bölümlerine oldukça zarar veriyor. Zararın saatler içinde ortaya çıktığı ve daha kötüsü, diş rengindeki dolgulara da etki ettiği belirtiliyor. Bu da dolguların neden 5-7 yıl içinde işlevini yitirdiğini ortaya koyuyor.

Russel Gitalis isimli araştırmacı “Bizim çalışmamız, nötrofillerin reçine kompozitlerini (diş rengindeki dolgular) parçalayabildiğini ve dentini mineralsizleştirebildiğini gösteriyor. Bu durum nötrofillerin dişin zarar görmesine ve çürüklerin tekrarlanmasına katkıda bulunduğunu gösteriyor.” açıklamasında bulunuyor.

Keşfedilen bu bilginin önemi ise, diş dolgusu olarak kullanılacak yeni malzemeler üretilmesine ya da yeni tür tedavilerin keşfedilmesine yardımcı olabilecek olması ihtimali.